Friday, 30 December 2011

Iman Kita Sering Diuji

Ada yang hitam, ada yang putih..Zahirnya Dia menciptakan kita berbeza
Namun batinnya kita dikurnia akal fikiran yang lengkap sempurna
Walau berbeza kasta budaya, hanya amalan pada-Nya yang utama
Kita mewarisi Al-Quran suci sebagai panduan untuk hidup sejahtera
Seringkali iman akan diuji bak layar dihembus laut gelora
Dalam mengejar kehidupan di sana, jangan alpa meredah kabus dunia
Walau pandangan jauh berbeza, tak bermakna ada salah ada benar
Tak mungkin manusia yang punya nafsu bisa terlari walau secebis dosa
Apa yang mampu kejar pahala, biarlah yang Esa menghitungkannya
Buang yang keruh, ambil yang jernih tak guna merintih menyesal bersedih
Khalifah bumi semua bersaudara untuk menghambakan diri kepada-Nya


Wednesday, 28 December 2011

Tersembunyi dalamnya ada tempurung

Atur sepuluh daktil batal yang batil
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan

Timbul tenggelam, timbul tenggelam
Acapkali terpendam, acapkali tersergam
Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
Kutimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati

Jangan ahli sihir seru nama maharaja
Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
Kalau terpelajar sila guna hak miranda
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta

Tuesday, 27 December 2011

Bila Diri Diuji...

Bila Allah Menduga Kita, bagi sesiapa yang sedang menghadapi dugaan, cubaan dan cabaran.
Percaya dan yakinlah, apapun ujian yang mendatang, apapun dugaan dan nikmat yang Allah berikan, Allah sangat sayangkan hambanya. =) Alhamdulillah. =) Tidak sekalipun Dia meninggalkan hambaNya keseorangan. Semoga perkara yang berlalu menjadi pengajaran berharga buat diri. Semoga segala keluh kesah tiada lagi selepas ini. Aku cuba Hadapi hidup dengan lebih tabah! ;) insyaAllah.
Jangan Menangis bila diri diuji... La tahzan, InnAllaha ma'ana..InnaAllaha Ma'aSobirin..
Senyumlah, Apa pun masalah kita ia pasti akan berlalu, akan jadi kenangan, akan jadi kisah silam, akan jadi pedoman buat kita untuk masa hadapan..
Percayalah wahai Diri...Ada Rahsia Disebalik Dugaan Allah...
Sesiapa Yang Berbaik Sangka Dengan Penguasa A'rasy Dia Akan Memetik Manisnya Buah Yang Dipetik Ditengah-tengah Pohon Yang Berduri..
Kerana Takdir Itu Mengatasi Tadbir
Tadbir Dari Manusia Yang Lemah
Takdir Dari Tuhan Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang

Saturday, 17 December 2011

Ikan Patin Masak Tempoyak





Bahan-Bahan utama:
Satu ekor ikin patin (patin sangkar)
(ikan disiang dan diperapkan dengan asam jawa & limau nipis untuk menghilangkan bau hanyir ikan selama 1 jam)
2 ulas kunyit hidup (ditumbuk halus)
6 biji bawang kecil (ditumbuk halus)
20 biji cili api (ditumbuk halus)

2 senduk tempoyak (agak2, nak pekat letak lebih lagi)
1 biji timun cina (dipotong dadu)
2 ikat daun kesum
2 ikat bunga kantan
sedikit asam keping
3 cawan air (ikut kepekatan)
garam (ikut rasa)
gula (kalau agak terlalu pedas)
Cara-cara:
ikan dibersihkan dan diperapkan dengan asam jawa dan limau nipis untuk menghilangkan bau hanyir ikan,kunyit hidup, bawang kecil dan cili api ditumbuk halus dan digaulkan dengan tempoyak tadi masukkan kedalam periuk yang diletakkan air gaul sehingga rata masukkan juga asam keping, letak atas api dan biar 3 minit baru masukkan ikan yang terlebih dahulu dibersihkan, masukan bunga kantan, daun kesum dan timun cina tadi, sambil itu masukakn garam, jangan terlampau masin, kalau agak2 pedas sangat masukkan gula sikit.
sedap dimakan panas dengan nasi putih, amat menyelerakan, resepi mak koi ajor....Dap Erhhh....




JANGAN LUPA MASAK UNTUK BUAH HATI LAU DATANG RUMAH....




Ya Allah Jangan Biarkan Diriku Mengharap Selain Dari Engkau...



Murah Rezekiku KeranaMu, Dipermudahkan Urusanku KeranaMu...Marilah Tunaikan Solat Sunat Dhuha
video
Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :
“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .”(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya : “Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan."
Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : “Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.”(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)
Dalam sebuah hadis yang lain Nabi SAW bersabda bermaksud : ” Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,” (Riwayat At-Thabarani ).

Monday, 5 December 2011

Moh Ketawe Sikit *-*

Part 1
Che'gu Berahim: Joe, cuba terangkan apakah tugas akar pokok pisang?

Joe : Untuk mencari makanan, che'gu

Che'gu Berahim: Bagus! Sekarang giliran Wati pulak. Apakah tugas batang pokok pisang?

Wati : Untuk membawa makanan yang dicari akarnya, che'gu

Che'gu Berahim: Bagus! Sekarang giliran Man Dol pula. Apakah tugas daun pisang?

Man Dol :untuk membungkus nasi lemak, che'gu...
Che'gu Berahim: uii... lagi bagus... berdiri atas meja sampai habis kelas..
Part 2
Seorang anak melihat/memeriksa tapak kaki ayahnya yang sedang membaca surat khabar..

Ayah: Eh apa kamu buat ni?

Anak: Cikgu cakap Syurga di bawah telapak kaki ibu...

Ayah: Habis tu?
Anak: Neraka mesti di bawah telapak kaki ayah kan?

Ayah: sblom kaki neraka ni hinggap kt muke ko.baek ko belah!

Part 3
Pengemis : Pak Cik! Kasihanilah saya, saya orang bisu.

Bapak : La? Orang bisu tak kan bleh cakap lak?

Pengemis : Eh, salah! Orang tuli, Pak Cik!

Bapak : Tak kan bleh mendengar?
Pengemis : Eh, bukan! Orang buta, Pak Cik!

Bapak : (Sambil mengeluarkan wang receh)Tidak ada duit!!
Pengemis : Itu ada tiga ratus !
Bapak : Katanya buta, tak kan boleh melihat?
Pengemis : Salah lagi. Orang gila, Pak Cik!!

Part 4
Seorang pesakit memeriksa penyakitnya di sebuah klinik.. lalu doktor berkata..

Doktor : "Anda harus dibedah!"

Pesakit : "Apakah pembedahan ini berbahaya, Doktor?"

Doktor : "Ya... hanya 1 dari 10 pesakit yang selamat dalam pembedahan seperti ini."
Pesakit : "Apa???!!!"

Doktor : "Anda jangan takut."

Pesakit : "Kenapa?"

Doktor : "Kerana... Saya sudah membedah 9 pesakit sebelum ini dan semuanya mati."

Thursday, 29 September 2011

Ya Allah, Ku Tak Mahu Sendiri





Aku tak sendiri jika dibandingkan seekor burung yang sesat dan mencari-cari ibunya. Aku masih mempunyai seorang ibu dan seorang bapa. Walaupun kini kami berjauhan kerana akuperlu menjalankan tanggungjawab sebagai seorang penuntut ilmu, namun hati ku sentiasa terusik bila mengingati mereka di kediaman kami sekeluarga. Aku tahu makan pakai mereka cukup...aku tahu mereka masih mampu menjalankan kehidupan sehari2 tanpa bantuan sesiapa...tapi aku tidak tahu...ADAKAH PERASAAN MEREKA TERJAGA DI SANA??? ADAKAH INSAN2 YANG CUBA MENGGURIS HATI MEREKA??? YA Allah, berilah kebahagiaan kepada kedua orang tuaku di dunia dan akhirat kelak... Jadikan aku anak yang solehah, yang dimakbulkan doanya utk mendoakan kesejahteraan kedua ibu bapaku...semoga mereka bercinta sampai kesyurgaMU..


Setelah semua kakandaku ku diijabkabulkan dengan pilihan hati masing-masing, hati ku sangat pilu pada hakikatnya kerana aku kehilangan kawan2 utk bergurau dirumah itu, kawan2 utk bermanja, bergaduh, bertengkar, bergelak ketawa seperti dahulu... sengaja ku lindungi kepiluan hati bila termaktubnya kini hanya aku anak gadis mak abah yang masih tidak bertemu pasangan hidup... tapi ku tahu belum masanya..aku akan kembali ke negeri kelahiranku setelah tamat pengajianku Jun 2012, menaburkan bakti dan membalas jasa orang tuaku terlebih dahulu sebelum berakhirnya pencarian cintaku...


Aku tak sendiri...Aku masih punya MAK & ABAH..AKu AKan Setia kepadamu, Ku kan menjaga mu...KU kan selalu disisimu..
Ya Allah, jangan biarkan aku berasa hidup sendirian di muka bumi mu ini... biarlah ada insan2 yang menemaniku untuk meniti hari2 yang penuh mencabar kini.. berilah kebahagiaan dan ketenangan kepada sesiapa sahaja yang bersamaku...


Hadir "DIA"...tanpaku sedari..menggamit kasih cinta bersemi. Hadir cinta insan pada ku ini. Anugerah kurniaan Ilahi...menarik hatiku untuk mendekatinya, mendamaikan jiwaku yang resah ini.. Tapi ku tak pasti rencana Ilahi.. Apakah dia kan ku miliki..Ya Allah, jika dia benar untukku dekatkanlah hatinya dengan hatiku, jika dia bukan milikku damaikanlah hatiku dengan ketentuanmu...Ya Allah, Engkaulah tempat ku bergantung harapanku, ku harap diriku sentiasa di bawah rahmatMu...

Friday, 15 July 2011

Buatmu Kekasih Hati

Sahabat seperjuanganku kini semakin dewasa sepertiku juga yang sudah mula menjenguk alam perkahwinan yang bakal ku bina suatu hari nanti… Ada di antara sahabatku yang akan  dan telah memasuki alam
rumahtangga pada tahun ini @ tahun depan.


Di bawah ini ku catatkan surat untuk dari seorang kekasih, bakal peneman hidupku insyaAllah hingga hujung nyawaku dan seterusnya di Jannati Firdausi…hanyalah sebagai peringatan bagimu bakal suamiku...
Siapa sahaja buat diri ini, aku meredhainya..pilihan sendiri mahupun keluarga
--------------------------------




Buat kekasih..


Assalamualaikum wrh. wbt.


Semoga berada di bawah lindungan rahmat Allah taala
dan sentiasa dikurniakan taufiq, hidayah dan
 istiqamah dalam meniti alam perjuangan.


Kita bersyukur kepada Allah taala yang masih mengurniakan
nikmat iman dan Islam pada diri kita serta kesabaran dan ketabahan
bagi menghadapi ujian-ujian kehidupan.


Oleh kerana besarnya pertanggungjawaban dan kepentingan
persoalan rumahtangga yang hendak kita bina dalam kehidupan ini,
diri ini terdorong untuk menulis surat ini bagi  menyatakan
perkara-perkara penting yang  harus diperhatikan sebagai peringatan
 untuk kita bersama. Semoga ada kesepakatan antara kita dalam hal ini.


Rata-rata manusia, apabila memperkatakan tentang perkahwinan akan
mengaitkannya dengan kegembiraan dan keseronokan.
Diharapkan, kita mempunyai perasaan yang betul dalam menghadapi
alam perkahwinan nanti.


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud ;

"Berpesan-pesanlah kamu sekalian dengan kebaikan terhadap para wanita.
Sesungguhnya mereka adalah pembantu-pembantu kamu yang tidak
memiliki apa-apa bagi diri mereka sendiri.
Sesungguhnya kamu mengambil mereka dengan amanah Allah dan
menghalalkan diri mereka dengan kalimah Allah."


Dalam hadis ini  Rasulullah s.a.w menyatakan bahawa isteri adalah
amanah Allah taala kepada suaminya.
Pengertian amanah di dalam hadis ini boleh kita lihat pula
dalam firman Allah taala:

"Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan
keluarga kamu dari api neraka." (At-Tahrim : 6 )


Subhanallah!! Bagaimana kita tidak merasa gerun dengan hakikat ini.
Untuk menyatakan diri ini telah berjaya untuk memelihara diri dari
api neraka adalah terlalu jauh.
Kini harus pula menerima amanah lain dari Allah taala dan
memikul tanggungjawab pula untuk melepaskannya dari api neraka.


Apa pun bentuk amanah, ia adalah suatu yang akan
dipertanggungjawabkan oleh Allah taala.
Oleh sebab itu, langit dan seluruh isi dunia tidak sanggup untuk memikulnya.


Seorang mukmin atas hakikat yang dinyatakan, seharusnya merasa insaf.
Oleh itu, rasa seronok dan gembira adalah terlalu ganjil baginya dalam persoalan ini, tetapi kenapa perkahwinan ini harus dilaksanakan juga?


Demi Allah, jika tidak kerana kepentingan Islam dan dakwah,
jika tidak kerana untuk mencontohi sunnah Rasulullah s.a.w
maka tidak berupaya rasanya dirimu untuk memikul amanah ini.


Walau pun amanah ini besar dan pertanggungjawaban terhadapnya
menggerunkan, namun kepentingan Islam dan dakwah yang terdapat dalam
perkahwinan adalah lebih besar untuk dicapai dan tidak wajar untuk
dihalang oleh perasaan gerun yang ada dalam hatimu dan hatiku.


Semoga langkah kita ini menepati dengan firman Allah taala
yang bermaksud :


"Jika kau telah berazam, maka bertawakkallah kepada Allah."
(Ali-Imran : 159)


Kekasihku…


Ingatlah juga, bahawa rumahtangga ini adalah sebahagian dari fasa-fasa
perjuangan yang harus kita jayakan bagi mencapai matlamat suci kita
        Islam sebagai rahmat bagi seluruh alam.
Rumahtangga ini adalah nukleus bagi masyarakat Islam yang cemerlang.


Oleh kerana ia adalah sebahagian dari perjuangan di atas jalan dakwah,
maka ia juga tidak akan terlepas dari sunnah jalan dakwah ini.
Bahawa sunnah jalan dakwah ini dulu, kini dan akan datang…
bukanlah jalan yang merehatkan.
Ia bukan juga jalan yang dihampari oleh permaidani merah dan
ditaburi oleh bunga-bunga yang indah.

Ia adalah jalan yang penuh ujian dan kesulitan tetapi
di hujungnya terdapat kemanisan.
Maka tidak seharusnya kita merasa bersedih hati di kemudian hari
atau merungut atas kesulitan dan ujian yang akan dihadapi.


Oleh kerana ia adalah sebahagian dari perjuangan, maka
kepentingan perjuanganlah yang akan mencorak rumahtangga ini.
Kepentingan perjuangan ialah kepentingan Islam dan  masyarakatnya
serta wadah perjuangan yang mendokongnya.


Bagi kita “Baiti-Daulati” – Rumahku, Daulahku.


Jika kita fahami apa yang dinyatakan tadi, maka tentulah diri kita
rasa terlalu kerdil untuk memikul tugas ini.
Hanya dengan bantuan Allah sahaja kita akan berjaya.
 Namun…. sejauh mana Allah taala akan membantu kita
adalah terletak pada sejauh mana kita mampu
menepati kehendak-kehendakNya.
Oleh itu, kemungkaran adalah sesuatu yang asing
dan sangat sensitif bagi rumah tangga ini kerana
ia adalah penghijab bagi kita dari bantuan Allah taala dan
akan lebih menyukarkan jalan ini.

Kekasih….



Bagi seorang mukmin, kecintaannya hanyalah kepada Yang Satu iaitu
cinta kepada Allah taala.
Kalau ia harus mencintai yang lain, maka ia adalah cinta kerana Allah taala.
Inilah ikatan yang akan mengikat hati kita
cinta kepada Allah dan bercinta kerana Allah.
Semoga dengan ini kita akan digolongkan di dalam salah seorang dari
tujuh golongan yang mendapat perlindungan Allah taala di padang mahsyar kelak
“lelaki dan wanita yang saling mencintai kerana Allah taala semata-mata.”


Tanpa ikatan perkahwinan ini pun, hati kita telah diikat dengan rasa ukhuwwah fillah, kesatuan fikrah dan matlamat dari satu wadah perjuangan yang sama.
Ikatan-ikatan ini sahaja sudah cukup untuk kita saling mengasihi antara satu sama lain. Kini, ia akan dikukuhkan lagi dengan ikatan perkahwinan.
Begitu kukuh ikatan di antara kita dan adalah terlalu malang jika
ia akan diuraikan oleh faktor-faktor keduniaan.


Di hati ini selalu berbisik …
berapa lamakah rumahtanggaku nanti akan kita tempuhi bersama?

Akhir kata, simpanlah surat ini baik-baik, semoga ia akan menjadi
bahan tazkirah bagi kita bersama, anak-anak kita dan generasi seterusnya.


Semoga Allah taala memberkati rumahtangga kita nanti dan
Mengurniakan kekasihmu ini kekuatan untuk menjadi isteri cerdik yang solehah memimpin di atas landasanNya, penyejuk mata, penajam fikiran
untuk diriki berkhidmat kepadaNya sehingga kita ditentukan
dengan salah satu dari dua kebaikan
“hidup dengan kemuliaan atau gugur untuk perjuangan.”


Salam kasih, wassalamualaikum.
Saudaramu dalam Islam.

Sunday, 10 July 2011

Pandangan Peribadi Tentang Perhimpunan Bersih 2.0 Tanpa Menyebelahi Mana-mana Pihak

Penulisan ini adalah mengenai bagaimana fenomena demonstrasi yang sering kali dilakukan oleh rakyat di beberapa negara pada hari ini bukan sahaja seperti yang terjadi di Malaysia pada 9 Julai 2011, malah juga turut terjadi di negara-negara Timur Tengah yang dikenali sebagai negara Islam sehingga menjatuhkan pemerintahan negara mereka. Karangan ini akan mengupas bagaimana senario demonstrasi BERSIH 2.0 di Kuala Lumpur terjadi ekoran daripada hak kebebasan ruang awam yang dimiliki oleh rakyat seperti yang tertakluk dalam Perlembagaan Malaysia, Perkara 10 fasal (2), (3) dan (4).
Perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011 telah dipengerusikan oleh Bekas Presiden Majlis Peguam, seorang wanita Hindu  yang bernama Datuk Ambiga Sreenevasan . Dalam penulisan ini, konsep hegemoni dan ruang awam digunakan untuk menerangkan tentang perhimpunan tersebut beserta dengan teori dan penganalisisan proses terjadinya demonstrasi BERSIH 2.0. Demonstrasi ini terjadi ekoran daripada konflik politik yang tidak menemui penyelesaian sehingga ke hari ini sehingga membangkitkan aktivisma masyarakat di Malaysia untuk mempengaruhi dasar-dasar kerajaan.
Perhimpunan BERSIH 2.0 merupakan gabungan 63 Badan-badan Bukan Kerajaan  (NGO) yang mempunyai kepentingan dalam mempromosikan demokrasi dan pilihanraya yang bebas serta adil di Malaysia. 8 tuntutan Bersih 2.0 yang disenaraikan adalah bersihkan  senarai undi, menreformasi undi pos, guna dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.
Pemuda UMNO yang berhimpun atas nama Patriot juga hakikatnya merupakan kumpulan rakyat yang sama dengan kelompok BERSIH 2.0 dimana kedua-duanya dinafikan hak untuk berhimpun secara aman. Pemuda UMNO berani menyuarakan hak walaupun  tidak senada dengan kelompok pakatan rakyat, tetapi hak yang diperjuangkan adalah tetap sama. Berdasarkan kepada Perkara 10, tertakluk kepada fasal (2), (3) dan (4) tiap-tiap warganegara berhak kepada kebebasan bercakap dan bersuara, berhak untuk berhimpun secara aman tanpa senjata dan berhak membentuk persatuan. Namun, Parlimen hanya boleh mengenakan tindakan undang-undang terhadap apa-apa sekatan yang didapati perlu demi keselamatan negara.

Hegemoni Dalam Sistem Politik
            Hegemoni bermaksud memimpin yang dikaitkan dengan sistem kekuasaan dan dominasi politik yang diselitkan unsur kepimpinan melalui persetujuan sesuatu kelompok. Teori Hegemoni merupakan cetusan idea Anthony Gramsci sebagai alternatif kepada teori marxisme tradisional yang diperkembangkan dengan hubungan antara kelas-kelas sosial untuk menjelaskan kekuasaan politik.
            Hegemoni merupakan penjajahan minda masyarakat secara lembut tanpa kekerasan dalam bentuk bermoral dan intelektual untuk mendapatkan sokongan majoriti demi mendapatkan kekuasaan atau mempertahankan kekuasaan yang telah dimiliki. Kekuatan ekonomi, kerakyatan, intelektual, moral, pensejarahan dan watak kekuasaan sangat mempengaruhi kuantiti kelas yang dihegemonikan dalam sesebuah kelompok.
            Suatu kelas akan menilai kelas atasan yang dipilih adalah mempunyai kekuatan sosial dan akan memberikan kepentingan kepada semua rakyat demi mempertahankan kepimpinan nasional yang memperjuangkan tuntutan rakyat melalui pelbagai penyatuan dan kekuatan sosial yang berbeza. Konsep hegemoni mengandungi usaha-usaha untuk membina perubahan sosial secara radikal dan revolusi. Antara peralatan hegemoni adalah seperti media massa, sekolah, masjid dan kempen pilihan raya yang dimanfaatkan untuk mensosialisasikan rakyat dan mempertahankan ideologi pihak kepimpinan dengan membentuk keinginan, nilai dan harapan.
            Oleh yang demikian, peranan golongan intelektual sangat penting dalam hegemoni untuk memberikan kesedaran dan mengembangkan  semangat perjuangan sesuatu kelas terhadap pentadbiran dan kepimpinan sesebuah negara.

Konsep Ruang Awam (Public Sphere)
            Ruang awam yang dibawa oleh Jurgen Habermas merujuk kepada ruang kebebasan yang dimiliki oleh pelbagai lapisan masyarakat untuk membincangkan isu-isu berkepentingan dengan rasional secara sukarela bagi mempengaruhi dasar-dasar kerajaan. . Ruang awam ini mampu menjadi penyelamat dalam masyarakat yang kompleks pada hari ini dalam pembentukan rasa kekitaan yang dipengaruhi oleh ekonomi, budaya, sejarah dan politik.
            Kedudukan masyarakat yang semakin kompleks menyemarakkan lagi krisis ruang awam dengan persentuhan kebudayaan melalui ledakan teknologi maklumat dan komunikasi tanpa batasan dengan negara-negara luar. Ekoran daripada itu, masyarakat lebih pintar dalam menilai sesuatu pemerintahan dan permasalahan negara dan menjadikan ruang awam sebagai peluang untuk mereka mendapatkan kebebasan untuk bersuara.
Semakin bertambah kuantiti masyarakat, semakin luas skala budayanya dan semakin sukar untuk mendapatkan keputusan dan persetujuan bersama kerana masyarakat masing-masing mempunyai perspektif yang berbeza-beza dalam menilai sesuatu perkara. Ruang awam bergantung kepada hubungan yang tiada pemisahnya antara peribadi dan awam kerana seseorang itu perlu bekerja keras untuk mempengaruhi dan mendapat tempat dikalangan orang awam.

Analisis BERSIH 2.0
Hegemoni merupakan cara berkempen yang digunakan oleh golongan pemimpin politik yang ingin meraih undi daripada rakyat. Hegemoni merupakan cara yang lembut atau secara tidak sedar oleh rakyat seperti melalui ceramah, pembahagian barangan dan peruntukan kewangan dalam mensosialisasikan rakyat secara berterusan. Apabila lahirnya usaha minoriti rakyat untuk memecahkan teknik meraih undi dalam hegemoni, maka lahirlah konsep counter hegemony untuk melawan dan bertindak balas terhadap hegemoni dengan cara yang boleh dilihat umum tanpa disorokkan dan dibenarkan oleh pemerintah.
Ekoran daripada itu, wujudnya Media Arus Perdana untuk meraih undi rakyat secara terang-terangan yang mudah didapati setiap hari seperti akhbar harian Metro, Sinar, Utusan Malaysia, Berita Harian dan tayangan televisyen TV1, TV2, TV3 dan Astro yang menyampaikan berita tentang kebaikan pemerintah dan kerajaan. Walau bagaimanapun, golongan minimum yang disekat kebebasannya untuk meraih undi akan mencari alternatif untuk menceritakan apa yang tidak diceritakan dalam Media Arus Perdana terutama perkara buruk yang disorokkan daripada pengetahuan rakyat tentang tampuk kepimpinan negara. Bermula apabila medan internet digunakan, golongan minoriti ini mula bergiat menulis di blog, friendster, twitter, facebook, surat khabar Harakah dan mewujudkan Televisyen PAS untuk tujuan memprotes dan meraih undi orang awam.
Kebangkitan semangat rakyat untuk menentang pemerintahan dalam masyarakat sivil di Malaysia telah menggerakkan demonstrasi jalanan seperti yang terjadi dalam Perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011. Dalam demonstrasi BERSIH 2.0 ini, kita dapat lihat bagaimana rakyat menggunakan ruang awam untuk memoralkan sistem yang sedia ada dan penguasaan undang-undang yang harus diperketatkan dan diberi keadilan.
Demonstrasi dalam ruang awam seperti Perhimpunan BERSIH 2.0 terjadi adalah kerana ketidakpuasan hati rakyat apabila pemimpin yang dilantik oleh majoriti rakyat Malaysia menentang dan menindas kembali rakyat dengan kekuasaan yang ada melalui sistem dan perundangan negara. Masyarakat dalam kelompok politik minoriti memprotes kerajaan apabila mereka menyedari bahawa mereka diasingkan daripada mengutarakan pendapat melalui media-media perdana, ketidakadilan dalam perkhidmatan awam, politik kerajaan yang kotor dan penggunaan rasuah yang tidak henti-henti sehingga kini.
Kesedaran ini lahir sama ada dari diri rakyat itu sendiri mahupun kelompok parti politik yang menentang corak pentadbiran dan pemerintahan negara untuk memperjuangkan kelas pertengahan dan bawahan. Pada ketika ini, hegemoni sekali lagi berlaku apabila golongan intelektual dan tampuk pemerintahan parti pembangkang akan memberikan kesedaran palsu kepada mereka dengan impian dan harapan untuk melahirkan Malaysia dalam pemerintahan parti pilihan mereka.
Revolusi dan evolusi akan dilancarkan apabila sesebuah parti politik berjaya mendapat tempat dalam tampuk pemerintahan dan proses hegemoni akan kembali berulang sehingga adanya pihak tidak berpuas hati dan berlakulah demonstrasi yang seterusnya sebagai suatu kebebasan rakyat untuk bersuara. Pertentangan ideologi dan perspektif ini tiada penghujungnya kerana setiap manusia mempunyai pandangan masing-masing terhadap kepimpinan dan pentadbiran sesebuah negara.

Kesimpulannya, tidak dinafikan bahawa peraturan pilihanraya di Malaysia masih terdapat cacat celanya. Contohnya, liputan media perdana biasanya akan memihak kepada Barisan Nasional atau UMNO serta bebas menggunakan harta kerajaan semasa berkempen untuk pilihanraya. Tujuan Perhimpunan  BERSIH 2.0 itu ada kebaikannya demi memperjuangkan pilihanraya yang bebas dan adil. Pendirian kerajaan mengharamkannya adalah kerana perhimpunan tersebut menjadi landasan bagi Pakatan Rakyat atau pihak pembangkang melancarkan gerakan besar-besaran menentang kerajaan.
Walau bagaimanapun, keadaan politik di Malaysia masih jauh berbeza jika dibandingkan pergolakan politik Mesir di mana Presiden Mubarrak telah memegang tampuk kuasa lebih daripada 30 tahun tanpa pilihanraya yang bebas. Sebaliknya, di Malaysia kita mengadakan pilihanraya setiap lima tahun sejak merdeka. Parti  Barisan Nasional sememangnya telah lama memerintah, tetapi telah ada enam orang perdana menteri dalam jangka masa tersebut. 

Saturday, 7 May 2011

SEEKING FORGIVENESS FROM ALLAH





"Truly, Allah loves those who repent, and He loves those who cleanse themselves." [al-Baqarah 2:222]" Oh Allah! Make me among those who, when they commit an act of virtue, feel good, and when they commit a mistake, they seek forgiveness." [Ibn Majah] Tawbah (repentance) and Istighfar (seeking forgiveness from Allah) are among the most meritorious acts of virtue for the believers.
Tawbah means feeling remorse for our actions or omissions. Istighfar means expressing that remorse in words and begging Allah for forgiveness. The act for which we perform tawbah and istighfar is not necessarily a sin, or an act of disobedience to Allah; it also includes our shortcomings. As we realize Allah's immense favors to us, all of our thankfulness and devotion clearly appears to be inadequate. As we realize the grandeur of Allah, Most High, our acts of worship and obedience clearly are seen to be insufficient. The higher a person is on the scale of taqwa, piety and God consciousness, the greater is this sense of inadequacy. Consequently the greater is his/her practice of istighfar.
That is why all the Prophets (as) preached and practiced tawbah and istighfar. We do not have to invent any sins, inherited or personal, to explain their repentance. In fact all the prophets were free of sin, as Allah appointed them as role models for humanity and Allah did not send defective role models. The leader of all the prophets was Prophet Muhammad (saw) a fact which was also symbolized in his leading of all the prophets in Salah (prayer) in Jerusalem during Isra'. And what did the prayer leader of the prophets use to do after every prayer? He used to say astaghfirullah (I seek Allah's forgiveness) three times! This is the istighfar that comes out of the highest level of God consciousness! He taught us to perform istighfar profusely, as he himself practiced.
The Companions have reported that he used to do istighfar hundreds of times during the course of a day. Istighfar is also a means of enhancing that consciousness of Allah and strengthening our relationship with Him. We turn to no one except Allah in repentance. We confess our deepest errors, shortcomings, failures, and sins to Him and Him alone. In contrast, Christianity made a fatal mistake when it instituted confession to priests. As Martin Luther (1537) observed, "What torture, rascality, and idolatry such confession has produced is more than can be related". We seek His forgiveness, knowing that He alone has knowledge about all our deeds and thoughts and He alone can forgive us and save us from the consequences of our actions. Istighfar, thus, is a most intimate conversation with Allah. And during that conversation we are at our humblest.
We can see why tawbah and istighfar are the essence of our servitude and submission to Allah! We need istighfar to constantly purify and cleanse our heart. We are not born in sin, but we are born in weakness. We are prone to fall prey to the many temptations that are part of our test in this life. And when we do fall and commit a sin, it produces a dark spot in our heart. A famous hadith, reported by Abu Huraira (ra) describes this process. When a person shows remorse and repents, that dark spot is removed.
Otherwise it will stay there and grow with each additional sin. A time may come when his heart is full of darkness because of un-repented sins. We can see this gradual darkness of the heart as people advance in their sinful behavior. In the beginning they have a lot of inhibitions. They commit the wrong hesitatingly and feel bad about it. If they do not turn back, they get used to it, so it just feels normal. Then a stage comes when vice becomes virtue and virtue vice. They defend and advocate evil and shun good.
Today, unfortunately, we see so many examples of this all around us. In the "everything goes" post-modern world, good and evil do not mean anything anymore. Then there is a whole crop of misguided psychologists who are ready to assure you that the only guilt you should feel is for feeling guilty in the first place! Is it any wonder that in the English language the word sin is now normally used to describe things that are delicious, attractive, fun, and highly desirable? That this darkness of the heart should be considered enlightenment only completes the inversion. But there is hope for those who seek hope.
No matter how corrupt we might have become, we can always make a U-turn. We can repent and seek forgiveness from our Beneficent and Merciful Creator Who is always ready to forgive those who turn to Him in sincerity. "O my Servants who have transgressed against their souls! Despair not of the Mercy of Allah. Verily, Allah forgives all sins: for He is Oft-Forgiving, Most Merciful" [az-Zumar 39:53]. Further a hadith declares: "When a person has repented from a sin, it is as if he had never committed that sin".
The Prophet Muhammad (saw) has taught us many words of repentance and it is good if we learn, understand, and use them. Of these one has been mentioned as Syed-ul-Istighfar (the master of forgiveness). A hadith explains its extraordinary significance: "If a believer says this with complete faith and sincerity in the morning and dies before that evening, he will enter
paradise. If he says it during the night and dies before the morning, he will enter paradise." This powerful du'a is our daily pledge of allegiance.
We will do well to memorize it in Arabic and never let a day or night go by without saying it with full consciousness: "Oh Allah! You are my Lord. There is no God except You. You created me and I am Your slave. To the best of my ability, I will abide by my covenant and pledge to You. I seek Your protection from the evil of my own creation. I acknowledge Your favors to me and I admit my sins. So please forgive me for no one can forgive sins except You."

Saturday, 5 March 2011

Orang & Atuk KATA

ORANG KATA.. enjoy sementara muda,
hidup panjang lagi,
dah tua nanti tobatlah.
ATUK KATA.. orang muda hidup memang baru bermula,
tapi belum tentu masih panjang lagi,
entah esok lusa Izrail datang menjemput.





AKU RASA.. betul jugak tu..
ORANG KATA.. exams tu susah,
kena banyak sacrifice,
constant study..past year papers..etc..etc..etc..
ATUK KATA.. exams tu senang aje,
dah ada tarikh untuk diuji,
dah ada syllabus untuk diikut,
kalau ajal.. entah bila siapapun tak tahu,
byk pula tu peringkat ujiannya,
Mungkar Nakir, Neraca Mizan, tayangan slide..
AKU RASA.. betul jugak tu..
ORANG KATA.. have fun on your birthday,
panggil kekawan and sedara mara,
berpartylah sepanjang malam,
make it a memorable one!!
ATUK KATA.. setiap hari jadi, kita semakin hampir,
hampir setahun dengan kematian,
setahun lagi diberi peluang utk beramal, bertaubat..
AKU RASA.. betul jugak tu..
ORANG KATA.. kerja mesti sungguh-sungguh,
beli rumah besar, kereta mewah, makan lazat..
baru hati puas!
ATUK KATA.. ye ke hati dah puas??
dah cukup ibadah nak tempah kubur luas-luas?
dah siap kenderaan meluncur Siratul Mustaqim?
dah cukup zikir untuk santapan rohani?
dah cukup amal nak ’book’ tempat Al-Firdaus?
AKU RASA.. betul jugak tu..
ORANG KATA.. successful people have a good time
management,
ada bisnes di kl, new york, tokyo..
baru orang boleh respect!
ATUK KATA.. setiap manusia dapat 24 jam dlm sehari, tapi..
ada masa ke utk sujud di sejadah 5 kali sehari semalam?
ada masa ke nak selak Al-Quran sekali seminggu?
ada masa ke nak jenguk mak abah kat kampung,
sekali dalam seminggu, atau sebulan, atau setahun?
WALLAHU ALAM!

Wednesday, 12 January 2011

Diriku


Assalamualaikum ..
Diriku…
Sesungguhnya kejadianmu terlalu unik,tercipta dari tulang rusuk Adam yang bengkok menghiasai taman-taman indah lantas menjadi perhatian sang kumbang. Diriku umpama sekuntum bunga , harum aromaku bisa menarik perhatian sang kumbang untuk mendekatiku.. namun...... tidak semua bunga sepertiku senang untuk didekati oleh sang kumbang lantaran duri yang memagari dirinya umpama mawar , dari kejauhan sudah terhidu akan keharumannya serta kilauan warnanya yang memancar indah mengundang kekaguman terhadap sang kumbang ....... tapi awas! duri yang melingkari bisa membuatkan sang kumbang berfikir beberapa kali untuk mendekatinya......
Diriku....
Aku suka sekiranya menjadi seperti mawar aspirasi setiap mujahidah..Bentengilah diriku dengan perasaan malu yang bertunjangkan rasa keimanan dan keindahan taqwa kepada Allah...
Hiasilah wajah ku dengan titisan wudhuk .....ingatlah bahawa ciri-ciri seorang wanita solehah
ialah ia tidak melihat kepada lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanya.Sesuatu yang tertutup itu
lebih berharga jika dibandingkan dengan sesuatu yang terdedah ...... umpama sebutir permata yang didedahkan buat perhatian umum dengan permata yang diletakkan dalam satu bekas yang tertutup .....sudah pasti nya keinginan untuk melihat permata yang tersembunyi itu melebihi daripada yang terdedah , wanita solehah yang taat dan patuh pada Al Khaliq dalam melayari liku-liku kehidupannya adalah harapan setiap insan yang bernama Adam......Namun ............. ianya memerlukan pengorbanan dan mujahadah yang tinggi kerana ianya bercanggah dengan nafsu serakah yang bersarang dalam diriku kini lebih-lebih lagi title gadis yang aku miliki sudah
pastinya darah mudakuu mencabar rasa keimanan yang ada ...Namun ingatlah diriku....sesiapa yang inginkan kebaikan maka Allah akan memudahkan baginya jalan-jalan kearah itu, yang penting diriku engkau mesti punyai azam , usaha dan istiqomah..........
Diriku ....
Akuilah hakikat diri ini menjadi fitnah kepada kebanyakan lelaki...Seandainya pakaian maluku
ku tanggalkan dari tubuhku maka sudah tidak ada lagi perisai yang dapat membentingiku...Sesungguhnya nabi ada mengatakan tentang bahaya diriku " Tidak ada suatu
fitnah yang lebih besar yang lebih bermaharajalela selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain fitnah yang berpunca daripada wanita".... Oleh itu diriku, setiap langkah dan tindakanku hendaklah berpaksikan kepada Al Quran dan As Sunnah, jangan biarkan orang lain mengeksploitasikan diriku untuk kepentingan tertentu.....Sesungguhnya Allah telah mengangkat martabatku sebaris dengan kaum Adam... Aku harapan ummah dalam melahirkan para mujahid dan mujahidah yang bisa menggoncangkan dunia dengan sentuhan lembut tangan ku.....
Diriku...
Dalam hidupku pastinya ingin disayangi dan menyayangi, itulah fitrah semulajadi setiap insani
namun ramai diantara gadis sepertiku yang tewas kerana cinta ... Bercinta itu tidak salah tapi memuja cinta itu yang salah , kerana cinta manusia sanggup menjual agama dan kerana cinta maruah tergadai.Gejala murtad serta keruntuhan moral muda mudi sebahagian besarnya kerana sebuah cinta...Benarlah sabda Rasulullah SAW "Sesungguhnya cinta itu buta" cinta itu mampu membutakan mata dan hatimu dalam membezakan perkara yang hak dan yang batil apabila aku meletakkan cinta itu atas dasar nafsu dan tidak kerana Allah SWT ... Sebelum aku mendekati cinta untuk kesekalian kalinya, cintailah diriku terlebih dahulu, mengkaji hakikat kejadianku yang begitu simbolik ,yang berasal daripada setitis air yang tak berharga lalu mengalami proses pembentukan yang direncanakan oleh Allah ..Semoga disana mampu melahirkan rasa keagungan dan kehebatan terhadapNya dan timbul rasa cinta dan kasih pada penciptaku............
Diriku......
Mencintai Allah dan rasul melebihi cinta terhadap makhluk adalah cinta yang hakiki dan abadi
kerana hati yang pecah dan retak apabila diberikan kepada makhluk pastinya akan bertambah retak dan terburai tapi apabila hatiku diserah kepada Allah sudah pasti ia akan bertaut kembali.. Dalam seusia ku sibukkan lah diriku dengan ilmu yang mampu mempertajamkan akal dan mampu membina syakhsiah muslimahku..... Sesungguhnya ilmu itu cahaya dan ilmu tidak mampu bertapak dalam hati orang yang melakukan maksiat. Buat akhirnya terimalah kata-kata
seorang ahli sufii iaitu Rabiatul Adawiah sebagai renungan bersama : "Cintakan manusia itu tidak mewujudkan kebahagian yang abadi untuk seseorang insan , kerana ia tidak kekal, cintakan manusia seringkali membuatkan seorang itu gagal,kecewa ,menderita dan terseksa, oleh itu tidak ada suatu cinta pun yang dapat membuahkan kebahagiaan dan kenikmatan yang kekal abadi kecuali cinta kepada pencipta manusia sendiri"
Sekian.....
“Hiasilah Diri Kita Dengan KEIMANAN Bukan Dengan KEEGOAN.”